Aktuálně

Parkem klasicky i romanticky

Na procházku krásnodvorským parkem zpestřenou edukačním programem se v pátek 17. 6. 2016 měli vydat žáci 8. tř. ZŠ v Žihli. V rámci edukačního programu Parkem klasicky i romanticky pro ně byla připravena GPS ralley zaměřená na poznání romantických a klasicistních principů krajinářství na přelomu 18. a 19. století v Čechách. Bohužel enormně deštivé počasí zapříčinilo, že děti program připravený pro plochu 96 ha musely nakonec absolvovat na 20 m2 v zasedací místnosti správy krásnodvorského zámku.

Podmínky pro program tak byly trošku bojovější, než by bylo milé, ale děti byly skvělé a ač program zdaleka nebyl tak akční, jak by byl v terénu, zvládly jej vcelku s gracií, byť z něj možná nebyly tak nadšené, jak být mohly. 

Na začátku jsme se jako vždy vypravili poznat osobnost a dobu Jana Rudolfa Černína jako hlavního "pachatele", který měl park "na svědomí". Žáci dobu poznávali pomocí prezentace vynálezů a dobových událostí, které umisťovali na časovou osu vedle klíčových životních milníků Jana Rudolfa. Prostřednictvím této aktivity jsme se postupně seznámili s tím, v jaké době JRČ vyrůstal a v jaké době tvořil své dílo. Děti se tak naučily rozpoznat hlavní myšlenkové  proudy baroka, klasicismu a romantismu. 

Poté jsme se vydali na virtuální procházku parkem. Děti se rozdělily do skupin a kadžá skupina obdržela slepou mapu parku, tabulku se seznamem stanovišť, indicie, které měli na stanovištích najít a karty s obrázky jednotlivých stanovišť. K tomu do každé skupinkyděti dostaly pár pohlednic z kavalísrké cesty Jana Rudolfa Černína.

Podle pohlednic děti na mapě Evropy sestavily trasu kavalírské cesty Jana Rudolfa Černína. Krom úkolu rozluštit cizojazyčně psaný pozdrav z té kterézemě se měli žáci soustředit především na obrázky na pohledech. Ty totiž JRČ sloužily jako inspirace pro vybudování některých staveb drobné zahradní architektury v krásnodvorském parku i pro vytvoření některých parkových zákoutí.

Pak už děti dostaly jasnou misi - z kartiček z nákresy jednotlivých stanoviš´t sestavit svou trasu, kterou by se za normálních okolností vydali parkem a představit tuto trasu svým spolužákům. Prezentace cesty se odehrála pomocí alba s fotografiemi krásnodvorského parku. U každého stanoviště pak žáci měli uvést, které místo v evropě mohlo JRČ k výstavbě té které stavby v parku inspirovat a v jakém slohu je ta která stavba postavena.

Po virtuálním běhu parkem přišly nařadu indicie s obrázkem na druhé straně. ty měly děti poskládat, podle indicií identifikovat stavbu, ktrou v parku viděli, a indiciemi doplnit text, který se k dané stavbě vztahoval.

Posledním úkolem bylo dobře si prohlédnout obrázky na druhé straně indicií a pomocí nich navrhnout poslední stavbu v krásnodvorském parku, kterou žáci dosud neviděi - Novogotický templ.

Tento úkol si však žáci musí splnit až ve třídě. Počasí se totiž na pár chvil umoudřilo, a tak jsme alespoň na 3/4 hodinky vyrazili podívat se na pak v jeho reálné podobě.

Po skončení programu děti ještě vyrazily na prohlídku zámku. Svůj výlet si tak snad docela dobře užily.

Zdenka Lněníčková (lektorka eduprogramů)

Pro rezervaci vstupenek volejte 415 210 004 nebo 775 761 148!
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky